Tegnap dokumentatív szándékkal kihelyeztük ide a nemzeti hírügynökség tudósítását a Terrorelhárítási Központ megnyitásáról, a kommentatív elemet ma csatoljuk hozzá. (Korábban a TEK-ról itt és itt.)
Olvasom, olvasom a tudósítást (kár, hogy most nem adták ki a teljes beszédet szöveghűen), és nem tudom eldönteni, mi a nagyobb probléma Magyarországnak: az, hogy a miniszterelnök ennyire jó minőség anyaghoz jut hozzá, vagy ha az elmondottakat komolyan gondolja.
"Hazánk ezzel újabb nagy lépést tesz abba az irányba, hogy erős és modern ország legyen, olyan, amely képes megvédeni polgárait, és érvényesíteni az érdekeinket a mai, szélsebesen változó világban" - hangsúlyozta. ill. másutt Az új biztonsági kihívások között - folytatta - ma első helyen a terrorizmus szerepel.
Lószart, mama! - idézhetnénk Orbán Viktor """""jeles""""" elődjét. Viktor, Magyarországon nem a terrorizmus áll első helyen a biztonsági kihívások körében, hanem a(z):
- hogy Tatabánya megyei jogú városban nincs rendőrségi fogda
- hogy Tatabányán az ember nem mer átmenni a vasútállomás melletti aluljárón
- ugyanez BP tetszőleges aluljárójában
- hogy Bács- Kiskun és Csongrád megyében félnek a tanyán élő, magányos idős emberek, rendőrautót pedig csak szökőévente látnak
- Avas
- taktaközi uzsorások, és az uzsora intézménye a cigányság körében
- hogy a közrendvédelmi járőröknek még mindig korszerűtlen fegyvertokjuk van, arról nem is beszélve, hogy mi van benne.
És most nem vettem végeztem komolyabb szondázást, csak próbáltam visszaemlékezni, melyek voltak a fő témák a Kék fényben a nyári szünet előtt. A lista soxorosra bővíthető.
Ki a terrorista Magyarországon? A karikásostor-csattogtató Budaházy György? Vagy a Magyarok Nyilai? Carlos vagy Renato Curcio - akik tényleg terroristák - szerintem kikérnék maguknak az összehasonlítást.
A tegnapi szeánszon ott volt Gilles de Kerchove, az EU terrorizmusellenes koordinátora is (Életrajza itt.). Az ő beszéde is érdekes lehetett. A kedvencem: Kitért arra is, hogy azóta a fenyegetettség sokrétűbbé, szerteágazóbbá vált: már nem egy jól szervezett Al-Kaida csoport létezik, hanem társult szervezetek is vannak, továbbá számos fiatal radikalizálódik, akik a konfliktuszónákba elutazva kiképzést kapnak, majd Európába visszatérve hajtanak végre támadásokat. Két lehetőség van: vagy ő is szívott abból, amiből Orbán, vagy nem tudta, hogy a sajtótitkára által megírt szöveget hol fogja elmondani.
Drága de Kerchove úr, ha munkatársai alaposabban utána néztek volna a dolgoknak, akkor rájönnek, hogy Magyarországon még egy ilyen jellegű bűncselekményt nem követtek el. Önnek abban kétségkívül igaza van, hogy "Magyarország egyike az elsőknek, amely felismerte annak jelentőségét, hogy egy jó struktúrában létező, hatékonyan működő szervezet segíteni tud a tragédia megelőzésében". De ilyen alapon trópusibetegség-szakkórházakból is kiépíthetnének megyei hálózatot. Az is olyan gyakori Magyarországon, mint a terrorizmus, de hát a megelőzés mindenek felett.
Továbbra sem tűnik úgy, hogy a Hajdu János vezette testület valós igényekre reflektálna. De akkor mire?
Hol lehet ilyen jó anyaghoz jutni?
Terrorelhárítás magyar módra
Még augusztusi köddé válásom előtt szerettem volna írni arról a nagy port felvert javaslatról, mely augusztus 3-án került fel az újjáalakult Belügyminisztérium honlapjára, de aztán … és … mentünk, így a blogírás elmaradt. A Terrorelhárítási Központ létrehozása, ez a cím, és rögvest hozzá is tehetnénk: WTF?
Az alábbi szöveget innen kopiztuk.
A terrorizmus elleni fellépéshez rendelkezésre álló személyi, tárgyi, költségvetési források hatékonyabb felhasználása érdekében létrehozásra kerül a Terrorelhárítási Központ. A kormányrendelet tervezetének véleményezési határideje: 2010. augusztus 8.
A terrorizmus elleni fellépéshez rendelkezésre álló személyi, tárgyi és költségvetési források hatékonyabb, centralizáltabb felhasználása érdekében szükséges a Terrorelhárítási Központ létrehozása.
A Központ országos illetékességgel végzi a terrorcselekmény bűncselekmények vagy azzal összefüggésben elkövetett más bűncselekmények, illetve a terrorcselekmény végrehajtását tervező, előkészítő személyek, csoportok, szervezetek tevékenységét támogató, tevékenységük leplezésére szolgáló bűncselekmények megelőzését, felderítését.
A Központ elemzi és értékeli a Magyar Köztársaság terrorfenyegetettségének helyzetét, szervezi és koordinálja Magyarországon a terrorcselekmények megelőzését és elhárítását végző szervek tevékenységét. Emellett a Központ részt vesz a kritikus infrastruktúrák védelmére vonatkozó nemzeti program kidolgozásában, a veszélyeztetettség értékelésében és biztonsági intézkedési tervek kidolgozásában.
A terrorizmus elleni küzdelemhez kapcsolódó feladatkörében a Központ a belföldi, illetőleg nemzetközi vonatkozású terrorcselekmények és az azokhoz kapcsolódó más bűncselekmények vonatkozásában az igazságügyi együttműködés keretében kapcsolatot tart más államok terrorellenes szerveivel. Részt vesz a nemzetközi kötelezettségvállalásokból eredő gyakorlati feladok teljesítésében.
A Központ végrehajtja a terrorcselekmény, a légijármű, vasúti, vízi, közúti tömegközlekedési vagy tömeges áruszállításra alkalmas jármű hatalomba kerítése és az emberrablás bűncselekmények megszakítását, valamint a nyomozó hatóságok, az ügyészség, továbbá a más fegyveres és rendvédelmi szervek felkérésére a bűncselekmény elkövetésével gyanúsítható fegyveres vagy felfegyverkezett személyek elfogását, az egyéb személy elleni erőszakos bűncselekmények megszakítását, az ön- vagy közveszélyes állapotban lévő személyek elfogását.
A Központ ellátja a Magyar Köztársaság elnökének és a miniszterelnöknek a személyvédelmével kapcsolatos feladatokat. A Központ ennek keretében együttműködik a Rendőrség személyvédelmi feladatokat ellátó szerveivel, szakmailag koordinálja az ezzel kapcsolatos feladatok előkészítését és végrehajtását.
A tervezet innen is letölthető.
Mit is gondoljunk erről? Azt tudjuk, hogy 2001. szeptember 11. és részben a madridi vonatrobbantásos merénylet is annak volt köszönhető, hogy a titkosszolgálatok és rendvédelmi szervek között nem volt megfelelő a kommunikáció és a kooperáció. Tehát egy olyan szerv ötlete, amely ellátja a koordinációt és az információk el/megosztását a titkosszolgálatok, a rendőrség és az illetékes állami szervek között, nem elvetendő. Ilyen szervezet például az USA-beli National Counterterrorism Center, mely 2004-ben éppen amiatt jött létre, hogy az egyes szolgálatok közti rivalizálást felszámolják. Oroszországban a KGB-utód Szövetségi Biztonsági Szolgálaton (FSZB) belül működik a Nemzeti Terrorelhárító Bizottság. Összetételéről itt.
Magyarország terrorfenyegetettsége e két államétól fényévekkel kisebb. A terrorizmus elleni harc feladatát eddig a most szintén nagyon alaposan átszervezett titkosszolgálatok látták el, meg az NNI, ha pedig lőni kellett volna, arra ott volt a Terrorelhárító Szolgálat. És a dolog egész jól működött, vagy a terroristák voltak bénák, mindenesetre Magyarországon ritka volt a terrorcselekmény. Vagy lemaradtunk valamiről, ami miatt ugrásszerűen megnőtt volna a terrorveszély?
Kérdéses, hogy Magyarországnak pont most kell-e belevágnia egy ilyen, ki tudja, hány milliárdos beruházásba. Honnan lesz megfelelő személyi állomány? A rendőrségtől és a szolgálatoktól fogják átcsoportosítani? Mert nyilván az utcán nem sétálnak tömegével a terrorelhárítók, biztonságpolitikai elemzők, mesterlövészek, arab tolmácsok… Milyen hatással lesz az átcsoportosítás ezekre a szervekre, ha elmegy a legények eleje? Ha meg a trash meg el, akkor az egésznek semmi értelme.
Ami az egészben rendkívül zavarónak tűnik, az az, hogy van egy olyan felhangja az egésznek: Orbán Viktornak kellett egy spéci testőrség, és kreáltak hozzá egy törvényt. Miért nem jó Orbánnak és Schmitt Pálnak a Köztársasági Őrezred által biztosított védelem? - tehetnénk fel az alapkérdést. (Ezt írják meg a magyar law enforcement szféra nálam jobb ismerői.) Ha az amerikai és orosz mintákat nézzük meg, egyik országban sem a terrorelhárítás látja el az elnök védelmét. Amerikában a Secret Service védi Obit, ill. a mindenkori elnököt. Oroszországban Dmitrij cárra a Federalnaja Szluzsba Ochrani vigyáz, igaz, ez csak 1996-tól létezik, és a szovjet időkben a pártfőtitkár védelme a KGB feladata volt. A magyar elhárítás tehát egyfajta hibrid lesz. Ráadásul Pintér Sándor is az asztalra csapott, és azt mondta, hogy nem lesznek nyomozati jogkörei az új szervezetnek.
Ezt a "több mint testőrösdit" igazából semmi sem indokolja, a CIA sem védi Obamát. Hajdú János inkább a külföldi szolgálatok honlapjait böngészhetné, hogy azok hogyan épülnek fel.
A blogger számára elérhető információk birtokában egyelőre nagyon szkeptikusak vagyunk az új intézménnyel kapcsolatban. Persze, az is lehet, jobb lesz, mint a CTU:)), a (hozzáférhető) hírek egyelőre nem erre mutatnak.
A rendőrségi kommunikációról
Kis dolog, egy szerkesztőségi posta adattömegében a szerkesztő figyelme könnyen elsiklik felette. Pedig Jana Demjanovičová, a Kassai Kerületi Rendőr-főkapitányság szóvivőjének két, pársoros levele mindent elárul arról, hogyan képzeli el Robert Kaliňák belügyminiszter a rendőrségi kommunikációt.
A kassai rendőrségi szóvivőtől csütörtökön reggel jött egy mail, melyben egy sajtótájékoztatóra invitált, 11 órára. A sajtótájékoztató tárgya: veszélyes bűnöző elfogása az Iglói járásban. Hm, Iglói járás, megannyi romatelep, az ilyenre érdemes elmenni.
Igen ám, de Jana küldött még egy levelet, egy órán belül. Ebben az áll, h értesíti a szerkesztőségeket, hogy a beharangozott sajtótájékoztató műszaki okokból később kerül megrendezésre. (Tlačová beseda Krajského riaditeľstva PZ v Košiciach sa z technických príčin odkladá.) Hát mi a tököm lehet műszaki ok a rendőrségen, nem fizették a villanyszámlát, és kikapcsolták az áramot? Vagy betörtek, és lenyúlták a mikrofonokat?
Az ok prózai: a dicsőségről, hogy elfogtak egy állítólagos terroristát, aki templomokat akart házi készítésű bombával felrobbantani, Pozsonyban akartak beszámolni. Martin Korch őrnagy, az Országos Rendőr-főkapitányság egyébként korrekt sajtósa mellett ott ült az erkölcsi nulla Ján Packa országos rendőrfőkapitány, akinek már rég le kellett volna mondania, és Stanislav Jankovič rendőrfőkapitány-helyettes is, akit a DAC-meccsen személyesen felügyelte a szurkolóverést. Köztük Michal Kopčík, aki első főkapitány-helyettesként Jaroslav Spišiak nyomába próbált lépni, eddig sikertelenül. Ők akarták elmondani, hogy elfogták a terroristát, aki Szepesolasziban élt. Iglói járás. Még jó, hogy Robert Kaliňák nem ült be közéjük!
Mivel a szóvivő nem azt írta, hogy elmarad a sajtó, hanem azt, hogy átkerül más időpontra, az állománynak most nagyon gyorsan produkálni kell egy súlyos bűnügyet az Iglói járásban, ha nem akarnak szégyenben maradni.
Így megy ez a jelenlegi rendőri vezetés alatt. Bezzeg amikor a villanyszerelő Írországba vitte a hexogént, Ján Packa nem sietett Pozsonyban sajtóértekezletet tartani. Ráadásul az elmondottakból úgy tűnik, az elfogott faszi kb. annyira terrorista, mint V. Arnold (Emlékszünk még rá? Packa első sajtóinak egyike.) sátánista túszejtő.
Utolsó kommentek