Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Leporolva - Szalai Annamáriának soxeretettel

Ezt a posztot 2005. december 6-án írtam. A fene gondolta, hogy 2011-ben, a Franciaországot Magyarországra, Francois Grosdidiert pedig Szalai Annamáriára cserélve újra aktuális lesz.


Rapzene a parlamentben

„Miközben ütöttem a zsarut,  fegyver kattanását hallottam / A fegyver elsült, de nem talált el / Megfordultam, ott állt a spanom, fegyverrel a kezében / Lelőtte a zsernyákot, aki most halott ember / Én azt mondtam, gyerünk, itt az idő, hogy lelépjünk.“

A fenti idézet az 1996. szeptember 13-án tragikus körülmények közt – három tüdő- és egy fejlövés következtében – meghalt amerikai rapper, Tupac Amaru Shakur Violent című számából származik. A szöveget többen vélhetően erőszakosnak tartják. Az is. Akkor tiltsuk be! – vágná rá azonnal francia politikusok egy csoportja.

E sorok írója az emberek azon népes csoportjához tartozik, mely a politikusok túlnyomó többségét léhűtő szarjankónak tartja, így mindig örül, ha a célcsoport valamelyik tagja kiröhögteti magát egy-egy nevetséges megnyilvánulásával. Ez a hét is jól indult, több kereskedelmi rádióállomás is bemondta, Franciaországban fellépnének a rapzene ellen. Francois Grosdidier, a Népi Mozgalom uniója parlamenti képviselője és 152 társa, illetve 49 szenátor parlamenti indítványban kérte az igazságügyi minisztériumot a „gyűlöletet keltő” rapénekesek és együttesek elleni fellépésre. Néhány populista politikus egyenesen azt állította, hogy a rapzene felelős a külvárosi zavargásokért. Dominique de Villepin miniszterelnök – belügyminiszterként maga is indított eljárásokat gyűlöletkeltés címen rapegyüttesek ellen – szerint is fel kell lépni „az erőszakos líra ellen”.

Nagyon helyes! Javaslom továbbá a miniszterelnök úrnak, hogy ne csak a rapperek ellen lépjenek fel! Tiltsák be a Szophoklész nevű brutális tollnokot is, mivel Antigoné c. drámájában egy fiatal lány egy sziklabörtönben végzi életét, embertelen körülmények között. Vagy ott van az a Shakespeare nevezetű. Ugyan ő sem rappel, de Titus Andronicus című tragédiájában Demetriust és Chiront bizony feltálalják Saturninus császárnak, és nejének, Tamorának. Hát normális, aki ilyesmit leír? Ugye, nem?!

E két fenti példa nyilván túlzás, legalább olyan nevetséges, mint a francia „államférfiak” javaslata.

A rapzene alapvetően erőszakos. A gettóból jött, ahol már csak ilyen az élet. Ha ez eddig nem tűnt fel senkinek, az elég gáz. Viszont néhány könnyűzenei előadónak olyan mozgósító erőt tulajdonítani, mely városnegyedeket borítana lángba, erős túlzás. A francia rapelőadók tán maguk is örülnének, ha ekkora hatalommal bírnának...

 

Bookmark and Share

Követhetsz  Twitteren is.

0 Tovább

Budapestet eltaposták a német bakancsok avagy Sie ist der hellste Stern von allen

Szürreális világ. Láttam az égő szárnyú angyalt, Christian „Flake” Lorenzt egy kádban elégni, éreztem az igen és a nem között fellángoló feszültséget, és örültem, hogy magasra szól a jegyem, mikor Till egy kb. másfél méteres gépfaszból ráélvezett az első 10 sorra. A gigantofallosz aztán - labanc precizitás - kigurult a színpadról, és eltűnt.

Későn kaptam észbe, így a Rammstein őszi, bécsi koncertjéről lemaradtam, ezért a március 16-i budapesti előadásra már decemberben megrendeltem a jegyeket. T.-vel - aki nem annyira lelkesedik ezért a műfajért - a Keleti felől sétáltunk a Papp László Sportaréna felé, ahol előző nap Republic volt. A két bandában csak annyi a közös, hogy mindkettő neve r betűvel kezdődik, ill. a Rammsteint egy időben a Republic Records adta ki, melynek azonban Cipőékhez semmi köze.

Mindenféle gyanús csoportok támadtak az aréna felé, klasszikus, szimatszatyros rockertől kezdve a meló után bőrszerkót öltő menedzserekig. A parkolókban sok volt a német autó, egy külföldi csoportot mi is útba igazítottunk. A csávó csak annyit kérdezett: Sportaréna? Az aréna előtt hatalmas tömeg volt, a beengedés viszonylag zökkenőmentes volt.

A szektorunkban egy apám korabeli ősz fószer is ült, de láttam kétgyermekes családot is, 6-8 éves forma gyerekekkel. Ez esetben a nevelési cél nem teljesen volt világos. A Rammstein előtt a Combichrist nevű zenekar zúzott. Tudtam, hogy a világon létezik ilyen formáció, de nem nagyon ismertem őket. A germános precizitással, 8 órakor kezdődött produkció után hajlamos vagyok azt gondolni, jó kis együttes is. Két dob, egy szinti, egy énekes. Az intenzív játék következtében a bal oldali dobos szerkója többször szétesett. A norvégok valamivel több mint félórás koncertet adtak. Élvezhető volt. Nem mondom, hogy rajongó leszek, és ezután járni fogok a koncertjeikre, de korrekt produkciót láthattunk.

Utána jött a műszak, elhordta a Combichrist cuccait, és fóliát terített a színpadra. Mivel  - természetesen - a Yt-on már megnéztem a berlini koncertet, tudtam, miért. A színpad "rammsteinosítása" alig 25 percet vett igénybe, 9 tájban kialudtak a fények, majd Paul Heiko Landers és Richard Zwen Kruspe Bernstein elkezdték szétverni a falat, Till Lindemann pedig úgy vágta ki. Fentről úgy tűnt, hogy a kivágott díszletelem lecsúszik, és lenyakaz pár rajongót az első sorokban.

Nos, korábban kifejtettük, számunkra a Liebe ist für alle da c. album promotálása nem tűnt elég érdekesnek, és leginkább Philosophus kolléga visszafogott értékelésével értek egyet, de hát mit csináljunk, rajongók vagyunk. A 24 nyolcadik évada is szarfos, mégis nézzük. A show azonban a gyengébb albumot is elvitte. Sőt, ha elégszer hallgatjuk, nem is tűnik olyan rossznak, mint elsőre, csak azt nem tudom, mi a szart csináltak ezen négy évig, mert annyira kihordottnak meg tűnik.

Szerintem kedden a budapesti tűzoltók kiemelt ügyeletet tartottak, és annyi benzin használódott el, amellyel én könnyedén megtenném a Komárom-Pozsony útvonalat. Nem jegyzeteltem, de ha emlékeim nem csalnak, a Liebe ist für alle da albumról ezek a dalok hangzottak el: Rammlied, B*******, Waidmanns Heil, Wiener Blut, Frühling in Paris, Ich tu dir weh, Pussy, Haifisch, azaz 8 a 11-ből.

A Parist az együtteshez nem illő takonynak tartottam, amelyről azt gondolom, hogy csak azért tették az albumra, hogy legyen rajta rádióbarát sláger, és hárommal több koncertet tudjanak a franciáknál kiárusítani, ahol egyébként nagyon szeretik őket (gondoljuk el ugyanezt magyar-szlovák viszonylatban…), de a színpadon nagyon jól működött, ahogy az általam szintén nem túlságosan kedvelt Wiener Blut is sokkal jobb, ha látod hozzá a gramofon tövében szerencsétlenül ülő énekest.

Van persze hiánylistám is. Az Asche zu Aschet, a Mein Herz brennt-et, a Muttert, a Reise, Reiset, az Amerikát, a Moskaut, az Ohne dichet is szívesen meghallgatta volna. De hát mindent nem lehet.

Természetesen elhangzottak olyan nagy slágerek, mint a Sonne, a Du hast, a Links 234, a Benzin a szokásos gyújtogatós koreográfiával, a felejthetetlen Feuer Frei (csak az alliteráció véget) az arcba épített lángszórókkal, és az Ich will is.

A bulit az Engel zárta.

Hát, mit mondjak, elmegyünk a következőre is, ami 100-200 kilométeres körön belül lesz a közeljövőben.

Másnap reggel a True the lens blog szerzőjével találkoztunk a Keleti pályaudvaron. Kérdezte, milyen volt, mert a Facebookon olvasott róla ilyent is, olyan is. Aki több régi számot várt, az lehet, hogy némi csalódottsággal távozott. Én nem. Ezek a negyvenes, pocakos germánok nagyon jól nyomják.

És akkor a végére egy kis komparatisztika:
Ilyen volt:


ilyen lett:

0 Tovább

Öreg rocker nem vén rocker

Van az úgy, hogy a dolgok együttállása szerencsés. Így például az előző posztban jelzett esemény előestéje egybeesett a Mr. Big budapesti koncertjével.

A Mr. Biget még abból az időből ismerem, mikor nem a jelenleg elnök nélküli MTV-t néztem gyakran, hanem azt a másikat. 2002-ben, mikor feloszlottak, krokodilkönnyeket ugyan nem hullattam, de annak a ténynek, hogy újra összeálltak, megörültem.

A nem Michael Jackson-i összeállás öröme felett rendezett turné budapesti állomására a Diesel klubban került sor. Az ajtón Minden jegy elkelt felirat fogadta azokat, akik nem elővételben vásároltak jegyet. (Szeptemberig 6900, szeptembertől 7900) Hacsak nem árul itt kint valaki jegyet - mondta a kidobó egy hoppon maradt rajongónak. OK, hogy a Petőfi Csarnokot nem töltötték volna meg, de itt a Dieselben elég szűken voltunk. 1500-2000 embert mondanék (bár az egyik lapot, ahol dolgozom, gyakran vádolják azzal, hogy rosszul becsüli fel a létszámot a pártrendezvényeken, nem akarok ebbe a hibába esni). A nézőtéren erősen képviseltette magát korosztályom, akik akkor voltak fiatalok, mikor az együttes a csúcson volt; voltak fiatalok, akik apuka kazettájáról vagy bakelitjéről, vagy a YouTube-ról ismerték meg az együttest; voltak családi felállások, amilyeneket Tankcsapda vagy Rómeó Vérzik koncerten lát az ember; és szép számmal voltak negyvenesek-ötvenesek: de hát nincs mit meglepődni azon, hogy egy negyven-ötven éves tagokból álló együttesnek 40-50 éves rajongói (is) vannak.

A legények ujján ott villogott a karikagyűrű, Paul Gilbert és Billy Sheehan konszol fekete inget viselt, Pat Torpey az új turnépólóban ütötte a dobokat, és a még 48 évesen is kölyökképű, bár már nem (olyan) hosszú hajú Eric Martin végig egy zöld pólóban, és egy – tessék megkapaszkodni – mellényben nyomta. Nem farmerben, nem bőrben, nem szegecsesben, hanem amolyan öltönyhöz valóban. Azt is akkurátusan begombolva viselte, Móricz bármelyik dzsentri témájú regényébe beillett volna.

Sajnos, olyanokat nem tudunk írni, hogy pl. az Addicted To That Rush az eredeti stúdiófelvételhez képest hogyan hangzott, vagy hogy a To Be With Youban milyen volt Gilbert ujjtechnikája, mert ehhez nem értünk. De a show az nagyon ütős volt. Leginkább azok a yuppie típusú fiatalemberek estek orcára, akik azt gondolták, hogy a Mr. Big a közismert alsónadrágmárkán túl a nyálas fiú bandája, akit elhagyott a csaja, és azt akarja, hogy menjen vissza hozzá. Hát nem. A kötelező, kb. a kétórás koncert 2/3-ához időzített Wild World-ön, és az evidens módon a ráadásra tartogatott To Be With Youn kívül csupa zúzós számot játszottak – gondolhatná az, aki számára ez a banda csak a rádióbarát slágereket jelenti. Aki meg egyébként is tudja, hogy kik az öreglegények a színpadon, az nem lepődött meg.

Billy Sheehan basszus-atyaisten eszméletlen brutális dolgokat művelt a hangszerével. Nem véletlenül tartják a világ egyik legjobb basszusgitárosának. Olykor szólózott, olykor meg Gilberttel gitárpárbajoztak. Torpey is kapott kibontakozási lehetőséget. Az egész koncert olyan „demokratikus” volt, nem az énekes uralta színpadot, hanem mindenki villanthatott.

A második ráadásban egy Deep Purple számot adtak elő, de úgy, hogy hangszereket cseréltek. Nos, a dobos legalább olyan jól énekel, amilyen jól dobol a szólógitáros. T.-nek is tetszett.

Jó kis koncert volt, Bp.-hez képest barátságos, 420 forintos sörárral. A bécsi Rammsteinon biztos nem ússzuk meg ennyivel.


0 Tovább

Interjú a Kicsi Hang felével

Egy általam olykor látogatott egoblogon találtam egy vállalható interjút Menyhárt Józseffel, a Kicsi Hang mindenesével. A cikk eredetileg a Diákhálózat kéthavilapjában jelent meg.

A Kicsi Hang verséneklő együttes 1999-ben alakult, Borbély Katalin és Menyhárt József ekkor még csak egy estét betöltő műsort hoztak össze. Nagy sikerük volt, újabb költeményeket zenésítettek meg. 2003 tavaszán kiadták a már meglévő dalokat, Egyszerű ez címmel. Az albumon József Attila költeményei dominálnak, de helyet kaptak más szerzők művei is. Az éneklés és a versek iránt érzett alázatuk és szeretetük nem hagyott alább, hanem újabb dalok születtek, melyekből lassan összegyűlt egy újabb cédére való anyag. Így született meg két évvel később a Ki viszi át?, melyen a magyarság-, szerelmes és gyerekverseken van a hangsúly. S most kezünkben tarthatjuk a Dúdolót. Menyhárt Józseffel, az együttes egyik tagjával beszélgettem legújabb lemezükről.
 
A cikk az eredeti helyen folytatódik.
0 Tovább

Pénteken Kicsi Hang cédébemutató

És hogy valami pozitív is kerüljön ide ma: holnap, pénteken, november 7-én (azt hiszem, az összes kronoazonosítási lehetőséget bevetettük) a Kicsi Hang együttes a dunaszerdahelyi (tudod, az a város, ahol szurkolókat vernek) VMK színháztermében (gyalog 2 perc a Pápay-gyilkosság helyszínétől) 19 órától bemutatja új, Dúdoló című albumát. Részletek a koncertről, meg az együttesről itt.

Aki nem tudja, mi az a Kicsi Hang, az (ezzel ne dicsekedjen társaságban) nézze meg egy korábbi bejegyzésemet a témában, vagy keressen rá a gugliban.

0 Tovább
«
12

tg-ltatsthtetet-06-01

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek