Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Miért nem nyernek a bloggerek választásokat?

Ha egy pillanatra elvonatkoztatunk Ivan Gašparovičtól, némi pátosszal azt mondhatjuk, hogy a köztársaságielnök-választást az internet nyerte. Vidékünkön még soha nem volt ilyen élénk, a hivatalos információs csatornákon túlmenő társadalmi aktivitás politikai kérdésekben. Volt itt támogató polgári kampány, rajongói csoportok a Facebookon, megszámlálhatatlan mennyiségű kommentár, és végtelen viták minden sarkon. Az elmúlt napok leglényegesebb témája a személyes álláspontok kinyilvánítása volt, ezért a szlovák netet blogtömegek borították el. A sme.sk-n szinte lapáttal pakolták őket, és a könnyebb tájékozódás végett többször készítettek reprezentatív válogatást a véleménytömegből.

Ha visszatekintünk erre az internetes véleményoffenzívára, adódik a kérdés: meglátszott-e ennek eredménye a választásokon? Az empirikus adatok itt valószínűleg nem segítenek. A választási részvétel volt már magasabb az internet (h)őskorában is, és a közösségi hálózatokon az egyes jelölteket támogatók számának összevetése a ténylegesen leadott szavazatokkal sem vezet sehova.

A válasz keresése során Gabriel Šípoš médiaelemző véleményével is inspirálódhatunk, aki a második választási éjszakán a provokatív: "Az újságírók befolyásolták a választást! Szerencsére" címmel közölt cikket. Šípoš itt tárgyilagos és pragmatikus elméletet ad elő az újságírói "befolyásolásról". Tekintve, hogy a politikai ma kizárólag a médiákban történik, az általuk való tájékozódás nemhogy negatívum, de szükségszerűség. Továbbá a sajtó feladata nemcsak az, hogy lefilmezze a nyakkendőket, hanem annak megállapítása is, hogy a jelöltek mikor hazudnak, mikor vezetnek félre, és mikor állítanak féligazságokat. Ebben áll az elvárt újságírói "befolyás", amellyel az újságírók   köztársaságielnök-választás során is éltek.

És éppen ez az a pont, ahol a népes bloggermenet határai húzódnak. Az internetes hobbiírók közül az elmúlt hetekben senki sem járt sajtótájékoztatóról sajtótájékoztatóra, és nem dugott mikrofont a politikusok orra alá, kellemetlen kérdésekkel. Egy blogger sem keresett és tanulmányozott bizonyító érvényű anyagokat, és nem keresett egyenetlenségeket az elnöki megnyilvánulásokban. Ez továbbra is kizárólag újságírói terep, amelyen a szabadidős szómestereknek nincs idejük futkosni.

A polgári újságírók a sajtóműfajok palettájáról kizárólag a véleményműfajokat tették magukévá. A legtöbb blogger ex post glosszaíró, aki nem állít elő új információt, ellenkezőleg, az elérhető médiatartalmat használja fel ugródeszkaként a saját következtetések levonásához. Ahogy Geert Lovink médiaelelmző állítja, a bloggerek nem dolgoznak aktívan a nap témáján, csak nézik azt. Lovink gyűlölködés és az olcsó botránykeltés szándéka nélkül tárja fel a blogolás nihilista vonásait. Véleménye szerint ez épp a klasszikus médiával való konfrontáció során jelenik meg. Míg a nagy médiák az általános témákra hívják fel a publikum figyelmét, a blogoszféra szétveri a közösségi platformot, és az egyéni hangok káoszába veszik.

A bloggerek faszgyarekek. Fel tudják turbózni a vitákat, küzdenek a véleményükért, és új horizontokat tárnak fel. Néha ékesszólóbb módon fejezik ki magukat, mint hivatásos kollégáik. Gond akkor lesz, ha a gondolati hátteret biztosító újságírók nem fogják győzni a munkát. Ez a félelem hatja át Šípoš szövegét is, amelyben a szerző arra panaszkodik, hogy a választások előestéjén a sajtó nem érdeklődött erről meg erről meg erről, s így a nyilvánosság nem tudott meg lényeges dolgokat. Ami a mi viszonyaik között a következetlenség eredményének hathat, az az óceánon túl egyértelmű sztori. Minden héten legalább egy lap lehúzza a rolót, a szerencsésebb kiadók csak a leépítés mellett döntenek.

A növekvő bloggerközösség bizonyára örömmel tölti el az amerikaiakat is, de sovány vigasz, ha az elvérző sajtóra tekintünk. Azt, hogy kiknek van befolyása a közélet dolgaira, Paul Star sokat kommentelt "Goodbye to the Age of Newspapers (Hello to a New Era of Corruption)" című cikke is jelzi.  Nem kell lefordítani a címet, sem alaposabban tanulmányozni a  kilencoldalas értekezést ahhoz, hogy nyilvánvalóvá váljon, miről is van szó. A bloggerek élesre fent billentyűzetű, milliós hadserege, és az internet szuperdemokratikus vitatere sem ingatta meg a szerző abbéli meggyőződését, hogy az újságok háttérbe szorulásával egy pótolhatatlan ellenőrzési mechanizmus veszik el.

A Princentoni Egyetem kutató sem számoltak a bloggerek és az internetes viták lehetséges befolyásával, mikor azt tanulmányozták, hogyan fog hatni az újságok megszűnése a politikai öntudatra és az állampolgárok elkötelezettségére. Tanulmányukból kiderül, hogy Cincinnatiben a helyi napilap megszűnése után csökkent a választók száma, és a hivatalban levőkkel szemben kevesebb ellenjelölt indult. Ez végső soron növelte a hivatalban levők esélyét funkciójuk megtartására.

Hogy mindez milyen mértékben felel meg a szlovákiai valóságnak, és hogyan fog hatni az egy év múlva esedékes parlamenti választások, és a következő köztársaságielnök-választás során, az további cikkek témája lesz. Remélhetőleg valamikor megírja egy újságíró. A bloggereknek nem lesz rá idejük.

--------------------------------------------------------------------
Ezt a cikket nem én írtam, hanem Patrik Garaj, a www.medialne.sk munkatársa. Köszönöm, hogy hozzájárult a lefordításához és a blogomon való közzétételéhez. Az eredeti cikk itt olvasható: http://medialne.etrend.sk/internet/clanok.php?clanok=7348.

0 Tovább

A sajtóban sajtóostorozó sajtóostorozó

Biztos mindenki regisztrálta Robert Fico hétfői villanását, ha nem, türelmesen nézze meg a felvételt itt.
 Fico elvtárs még vasárnap Prágából megüzente, hogy ostorozni fogja a sajtót, s mint szavatartó államférfi, ekként is cselekedett. Hétfőn 17 órára, hogy a lapzárták végett a nyomtatott sajtó dolgát minél inkább megnehezítse, sajtótájékoztatót hívott össze, és egyebek mellett még egyszer elítélte - ki nem mondva - a HN-t, mivel az interjút közölt Toroczkaival. (A jelenségre magunk is felhívtuk a figyelmet korábban itt.)

Úgy tűnik, mégsem nyerte meg a választást olyan kényelmesen Robertko, ahogy azt addig gondolta. Folytatnia kell a sajtó ostorozását, hisz a Smer- és az SNS-szavazó is olvas újságot, néz tévét. Fico kedvelt bon mot-ja, hogy a nyomtatott sajtót senki nem olvassa. Ehhez képest januárban naponta eladtak 363 099 napilapot (és ez csak az országos, a Korzár nincs benne). Hát valaki csak olvassa ezeket, mert annyi burgonya még Szlovákiában sem terem, hogy mindenki csak azért vásárolná, hogy legyen mire krumplit pucolni. Biztos vannak köztük Smer szavazók is.

Az egész szituáció paradox - ahhoz ui., hogy a választóhoz eljusson a sajtóostorzása, a sajtóban kell ostoroznia a sajtót. Viszont az olvasó valamelyest szimpatizál a lappal, ha megveszi, ha pénzt ad érte. Így az eszköz visszafelé is elsülhet.

Egyébként meggyőződésem, hogy a kormányfő és a média harca a sajtómunkásokon és családtagjaikon túl a nagy nyilvánosságot nem érdekli. És demokratikus viszonyok közt politikus és sajtó harcából az előbbi ritkán szokott jól kijönni.

0 Tovább

A sajtó, ahogy Robert Fico szerint működnie kellene

Hogy Robert Fico egy barom, nem érdemes leírni, mivel a kijelentésben semmi újdonság nincs, és már tömegek jegyezték le e sorok íróját megelőzően. Azonban vessünk egy pillantást arra, hogyan képzeli el a sajtót az utóbbi időben az igazságügyi miniszterrel együtt gyanús sikerességgel szarrá perlő Robert Fico annak működését.
 

Kedden a Szlovák Köztársaság Biztonsági Tanácsa (nem az ENSZ-é, Feri!:-) rendkívüli ülést tartott, mivel állítólag nálunk toborzott a  Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom. Be is verbuváltak vagy négy tagot. Ez óriási biztonsági kockázatot jelent a szlovák haza számára. Ha Amerikában történne ugyanez, Palmer elnök forródróton riasztaná Jack Bauert, aki azonnal kiharapná a gégéjüket, térden lőné őket, esetleg zárt láncú tévében kivégezné a családjukat. De ez Szlovákia, itt nincs Jack Bauer, a SIS pedig csak arra képes, hogy a Remiáš-gyilkosság helyszínére rendelje Pápay Tibort is. Van viszont elnökválasztási kampány. Ahol 4 HVIM-es fiatal miatt jót lehet sajtózni. Ilyenekre basszák el az én március 31-ig befizetett adómat, nem is beszélve arról, hogy Gašpi is azon kampányol.

 

Erre fel egy csak egy lap - a főként gazdasági témákkal foglalkozó Hospodárske noviny - Szlovákiában veszi a fáradságot, hogy az audiatur et altera pars távolról rémlő, kommunikáció szak első évfolyamban oktatott hívásának engedve ne csak Fico hőzöngését közölje, hanem megkérdezze a HVIM-et is, hogy toboroztak-e, miért, mennyit, minek, kik ők, mit akarnak, nem zavarja-e őket, hogy a Szlovákok félnek tőlük. Az interjú itt olvasható.

Robert Fico pedig - miután teátrálisan közpénzen visszautazott Bajmócapátiba, hogy bocsánatot kérjen az előző nap leprovokatőrözött szavazójától - bírálta a HN-t. Megőrültek? - kérdezte.

 

Fico szerint tehát a sajtónak úgy kellene működnie, hogy ő kimond valamit. A sajtó leírja. És pont. Nem ellenőrzi, nem szólaltatja meg a másik felet. Minek. Hisz ő az igazság egyedüli letéteményese. Vezess minket, Robo!

 

A Sme videója Fico dühöngéséről:

 

 

0 Tovább

A választások igazi győztese; Az ügynök díja?

Azt hiszem, gratulálhatunk a köztársaságielnök-választás igazi győztesének. Ez pedig nem Ivan Gašparovič, aki a papírforma szerint nyert. Nem Iveta Radičová, aki a vártnál kisebb különbséggel lett második. Nem Franitšek Mikloško, aki a hihetetlenül szar kampánya ellenére is harmadik lett. Nem az ellenzék, ahogy Csáky Pál mondta. A választások igazi győztese a Sme című polgári liberális napilap. Az ország két legerősebb televíziója, az örök piacvezető Markíza, és az örök második Joj is úgy látta jónak, hogy nézőiknek az lesz a legjobb, ha választási műsoraikban a Sme kommentátorai fogják megmondani a trút. A Markízán Marián Leško, a Jojon Ivan Štulajter osztotta az észt. Azaz a két legnagyobb tévé úgy gondolta, hogy nem a Pravda, nem a Hospodárske noviny, nem a Nový čas, nem a Plus 1 deň - a magyar lapokat és portálokat ne is említsük, mert azokat a szlovák sajtó nem is veszi sajtószámba -, hanem pont a Sme kommentátorai tudják az istenadta tévénézőnek a legjobban elmagyarázni, mi van a képernyőn. Némi irigységgel vegyülő kézszorítás a kollégáknak.

***

A maximális politikai korrektségre törekvő hírt olvasok az Új Szó Onlájnon. A hír arról szól, hogy Gál Sándor Pulitzer-díjat, méghozzá nem is akármilyent, hanem életműdíjat  kapott. A hír mellett rövid figyelmeztetés: bassza meg, hogy-hogynem van egy Alexander Gál, aki ugyanakkor született, mint a mienk, és ügynök volt. Emberek, mekkora a valószínűsége annak, hogy két azonos nevű ember azonos napon születik, az egyik ügynök, a másik nem?

0 Tovább

A nyomtatott sajtó koporsószegeiről, egyelőre egy amerikai lap sírja felett állva

Kedden jelenik meg a Seattle Post-Ingelligencer utolsó papíralapú kiadása, a 146 éves múltra tekintő napilap ezentúl csak interneten lesz elérhető. A P-I az első jelentősebb amerikai napilap, amely erre a lépésre kényszerült.

A döntést nagy figyelemmel követi a súlyos válságba került szektor. Az Egyesült Államok nyugati partján csak P-I-ként emlegetett lap a Hearst Corporation tulajdonában áll. Keddtől a korábbi 165 munkatárs helyett mindössze 20 marad a szerkesztőség állományában. Az internetes kiadás neves seattle-i lakosok írásait, kommentárokat, fotógalériákat és blogokat kínál az olvasóknak - áll a P-I honlapján.

A Seattle Post-Ingelligencer 14 millió dolláros veszteséggel zárta a tavalyi évet, ami januárban a lap eladására kényszerítette a Hearst csoportot. Mivel azonban nem találtak vevőt, március 10-én úgy döntöttek, hogy az internetre költöztetik az újságot.

Imigyen szól a Magyar Távirati Iroda híre egy amerikai helyi lap megszűnéséről. A hírrel egy sereg magyar portálon találkozhattunk. Konganak a vészharangok a nyomtatott sajtó felett. Pedig Seattle nagy város..., az újság példányszáma pedig 120 ezres volt. Mire gondoljon, akinek ennél százezerrel kevesebb...

Egy napilap fennállásának hatvanadik évfordulója alkalmából szervezett eseményen alkalmam nyílt beszélni a lap régebbi munkatársaival is. Egy főképp ifjúkori potenciája miatt legendás öregúr elmondta, annak idején - hogy mikor, az ebből nem derült ki - 100 körül dolgoztak a szerk.-ben, és még a Zväzarm (Honvédelmi Szövetség) dolgaira is tartottak egy embert. Akinek csak az volt a dolga, hogy csak erről a szervezetről írjon. Ez nyilván luxus, de a fenti hírben is azt olvashatjuk, hogy a 165 munkatársból 20-at tartottak meg. Régen az volt a tendencia, hogy sok ember írt kevés dolgot, most pedig az, hogy kevés ember ír kurvasokat. (Mert nyilván 20 ember nem fogja tudni 165 munkáját végezni.)
Az anyagok sokszor ezért felületesek, összecsapottak, nyelvileg is. Most nem általánosítunk, és nem mondjuk, hogy csak a csikkel teli hamutartók mellett, írógépen, kéziratpapírra írt, majd a boss által tintaceruzával okézott újságírás idején születtek értékes cikkek, ami meg ma van, az mind szar, csak jelezzük, hogy nyilván sokkal könnyebb volt George Orwellnek kora legnagyobb stilisztájává lenni úgy, hogy napi egy cikket írt. És persze, ma már nem Krúdyk, Kosztolányik, Ady Endrék írják az újságokat. Nincs Móra Ferenc-kaliberű haditudósító, csak egy Orosz Józsefre futja… Elmélyülés nélkül nem lehet jó cikket írni. Nehéz úgy míves jegyzetet, veretes kommentárt leadni a véleményrovatnak, ha utána még meg kell írnod egy interjút egy megyei politikussal, egy közbeszerzései sajtóról hazajövet.

Továbbá minden faszkalap, aki MTI-híreket pakol fel hírportálokra, azt hiszi magáról, hogy ő újságíró. Aki meg idegen nyelvű hírügynökségből fordítja, hírszerkesztőként tetszeleg. Holott az első tevékenységet egy fajtársainál némileg intelligensebb, 3-4 éves hegyi gorilla is könnyedén elsajátítaná.

Azáltal, hogy mindenkinek relatíve kevés pénze van, és alultáplálja a lap internetes kiadását, vagy eleve alultáplálja a csak online formában létező sajtóorgánumot, pont a portálok egyéni arculata veszik el. Mert ha 1-2-3 ügyeletessel próbálunk pótolni sportriportert, külpolitikai szakírót, tőzsdei elemzőt, recenzenst, blogadmint, képszerkesztőt, videószerkesztőt, bűnügyi és báli tudósítót stb., akkor az lesz, hogy mindenki ugyanahhoz nyúl: magához a hírügynökségekhez. Ami olyan, mint a magyar konyhát elsilányító szocialista borzalom, a generálszósz. És persze, egy monitor előtt ülő embernek sosem lesznek olyan infói, mint egy kijáró munkatársnak. Közzé lehet tenni a hírügynökségi beszámolót, de egy-egy politikai döntés megértése szempontjából sokkal fontosabb lehet, amit a folyosón elmond neked a frakcióvezető. Csakhogy a monitorban nincsenek folyosók.

És nincs tuti recept arra sem, hogy az onlineból hogyan lehet pénzt csinálni. Ha megnézzük a valóban nagy napilapok nagy onlányait, és a mögöttük álló számokat, ami az asztal mellett újságírók sorsáról döntő nem újságírók számára az alany-állítmány egyeztetésénél is fontosabb, az online a nyomtatott töredékét hozza bevételként. Az olvasó megszokta az ingyentartalmat, és valszeg nem lenne hajlandó fizetni a webes tartalomért, akkor sem, ha az jobb lenne, mint az ingyenesen kapható – leszámítva persze most néhány nagyon szűk üzleti/ipari stb. szakterületet. Pedig a portált is fenn kell valahogy tartani, és fizetni az embereket. Különben elmennek strážca v oblekunak. Az olvasók azt hiszik, hogy a hír, az úgy valahonnan van, oszt’ jó. Pedig azért, hogy egy gázai övezeti hír megszülessen, lehet, hogy valaki az életét kockáztatta, persze, ha nem a közeli szálloda tévéjében nézte a háborút, mint az a magyar haditudósító. Vagy – békésebb, és köreinkben valószerűbb példáknál maradva – órákat ácsorgott zárt ajtós parlamenti bizottsági ülések előtt, és a hugyozni menő képviselőket zaklatta, mivel soká tárgyaltak, nem tudta a barátnőjét elvinni moziba aznap este, és megint csak azzal tudott takarózni, hogy bocsezamunkám; ötvenszer felhívott egy szóvivőt, mire az felvette; egy parkoló Skoda Fabiában 4 órát ült a börtön előtt, hogy kijöjjön a Pápay-gyilkosság vádlottja, aki csak annyit mondott, ártatlan vagyok, majd beült egy Mercedesbe. Ahhoz, hogy ezt meg lehessen írni, 4-kor el kellett indulni Pozsonyból. Ha az illető alkalmazott, akkor majd ennek a kiadásait megpróbálják fedezni a reklámbevételekből, ha vannak; ha szabadúszó, akkor eleve vagy nem is fog bele ilyenekbe, vagy úgy tesz, mint Józsi bácsi, aki petróleumlámpát akasztott a faszára, hogy éjjel is tudjon aratni: készít fotót, videót mindent, és eladja több helyre.

És fordítsunk figyelmet a hír egy másik passzusára is: Az internetes kiadás neves seattle-i lakosok írásait, kommentárokat, fotógalériákat és blogokat kínál az olvasóknak - áll a P-I honlapján.
Megnéztem az újság honlapját (seattlepi.com), és így első ránézésre nem tűnt rosszabbnak a magyar megyei portáloknál. Nálunk a regionális sajtónak nincs olyan kultusza, mint mondjuk Német- vagy Olaszországban, esetleg az USA-ban – ott elsősorban a lépték mássága miatt –, de most megpróbálom elképzelni ugyanezt hazai viszonyok között…

Kommentárokat és blogokat kínál az olvasóknak. De bassza meg, a bloggeráj nem újságírás, még ha van, aki úgy is gondolja. És ami a legnagyobb gond: véleményeket kínálnak az olvasónak tények helyett. A Rimaszombati járásban 30%-os a munkanélküliség. Most elképzelem, hogy egy neves rimaszombati lakos erről ír egy kommentárt. De a kommentár alapvetően hírmagyarázat. Tessék mondani, hír nem lesz?
Meg nagyon könnyű egy tízsoros blogbejegyzést odabaszni bármiről, különösebb felelősség nélkül, de próbálj meg korrekt hírt vagy tudósítást írni, mondjuk a Komáromi Vízművekről, a szerdahelyi távfűtésről, a királyhelmeci önkormányzatról, a nemesócsai polgármesterről, úgy, hogy valóban minden adatot megerősíttetsz két független forrásból. Nem tényfeltáró írást a Raisz-fivérek eltűnéséről, betonbaöntést kockáztatva. Csak egy jó, harmincsoros hírt, ami megfelel a műfaji követelményeknek. Sokkal nehezebb lesz, és fél napig tart. Ha a tények elfogynak, maradnak a vélemények. És az emberek azt hiszik majd, hogy akkor is újságot olvasnak, ha a Kaufland reklámújságját lapozgatják, azért, mert a végében van két, cikknek látszó betűhalmaz.

És még sok mindent kellene ide írni.

0 Tovább

tg-ltatsthtetet-06-01

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek