Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

4 flash: NÚCEM, Kvorka, nyelv, fake Gaspó

Ma feljelentést tett az Oktatásügyi Szabványosított Mérések Nemzeti Intézete (NÚCEM) - tudjuk, a Šándora Petőfiho szervezet -  az angol írásbeli érettségi kérdéseinek kiszivárgása miatt.

Mint tudjuk, a múlt héten több ezer érttségiző stresszelt be amiatt, hogy újra kell írnia az angolt, ami egy fontos nyelv.  Azért, mert a kérdések az ulozilo.sk-ról felkerültek a Facebookra.

A újságírók biztosak lehetnek benne, hogy ha érettségi - vagy Monitor, újabban Tesztelés 9 - van, akkor a lapindtókon nem kell olyan intenzív agytevékenységet kifejteni, az oktatási tárca biztosít majd témát.

Az egészben számomra az a felfoghatatlan, hogy kb. egy év alatt kell felkészülniük egyheti melóra. Érezzük az arányokat, nem? Miért nem lehet azt rendesen megcsinálni? Hogy ne kerüljön ki a netre, hogy ne legyen elcseszett tesztlap, hogy jó legyen a matekpélda, hogy ne legyen Šándor Petőfi.

----------

Ján Kvorka ügyét ma a Turócszentmártoni Járási Ügyészség további kiegészítések céljából viszaadta a rendőrségnek. Természetesen Kvorkát is megilleti az ártatlanság vélelme, ami az ő ügyét irritálóvá teszi, az a smeres kormánykoalíció durva visszaélése a mentelmi joggal. Azaz, ha hófehér, mint a liliom, akkor lehetővé kellett volna tenni az ügye vizsgálatát. Így most mindenki azt gondolja, hogy bűnös.

----------

A parlament a napokban megkezdi a kisebbségi nyelvtörvény vitáját. A ludákok leghívebb örökösei, a KDH-sok azonban ezt is meg akarják torpedózni. Fronc azt mondja: második olvasatban nem tudják garantálni a támogatást. Mit ér az olyan kormány, amelyik alig valamiben tud megegyezni? Hogy beszélhetünk ott bármiféle irányultságról stb?

----------

Fake Gašparovič-profil a Twitteren. Nem tudom, ez még vicces?

--------------------

Követhetsz a Twitteren is. (Nem fake profil:)

0 Tovább

Huncutságok mundérban

A Radičová-kormány megalakulása után vélhetően azok voltak többségben, akik úgy vélték, Ľubomír Galko védelmi miniszter az elsők között fog távozni a kabinetből. A kereskedelmi szférából érkezett, hadfinak csak jóindulattal nevezhető tárcavezető azonban meggyőző módon fogott hozzá Augiász istállójának kitakarításához.

A Smer folytonos bírálata csak jelzi, hogy jó úton halad. Kedden a folyamat egy újabb mérföldkőhöz érkezett: Galko bejelentette, vagy stratégiai befektetőt találnak a halálos áldozatokat követelő robbanás miatt szomorú közismertségre szert tett nyitranováki Katonai Javító Vállalat (VOP) számára, vagy bezárják.

Ez utóbbi a Felső-Nyitra menti régióban katasztrofális lenne, 200 ember vesztené el állását abban a városban, ahol a másik nagy foglalkoztató az állandó csőd szélén táncoló vegyi üzem, egyéb munkalehetőséget pedig nagyítóval sem lehet találni. Tágabb értelemben viszont egy nagyon is lényeges, közpénznyelő folyamat – nyilván nem fájdalommentes – felszámolásának első állomása lehet a miniszter lépése. A védelmi minisztérium által birtokolt cégekről van szó. Meg arról: ezekben (gyakran előfordul, hogy) lopnak. Általában politikai megrendelésre, és nem keveset. A jelenség persze nem egyedülálló az egykori Varsói Szerződés tagállamaiban, gondoljunk csak arra, mi zajlott az MSZP-kormányok idején a magyar honvédelmi tárcánál; vagy a cseh katonai rendőrség 1968-at idéző tévémegszállására, melynek során korrupcióval kapcsolatos iratokat kerestek. De sepregessünk csak a magunk háza táján: 2003-ben százmilliók tűntek el az egyik hadi üzemben: a Trencséni Légijármű-javító Vállalat könyvelése szerint 84,7 millió koronás nyereséggel zárták az évet, ám egy igazgatóváltást követő független könyvvizsgálat során kiderült, valójában 151 millió koronás veszteséggel.

Az is égbekiáltó, hogy az állami támogatással, 200 millió koronáért kifejlesztett Aligátor nevű harci járművek beszerzését 2007-ben azért kellett leállítani, mert azok túl drágák voltak, a váltót ugyanis egy szabályos,ám roppant előnytelen szerződés miatt a piaci ár mintegy háromszorosáért kellett megvennie a gyártónak, egy magáncégtől. Ez csupán két, nagyobb sajtónyilvánosságot kapott, kiragadott példa, de számos hasonló akad.

A védelmi minisztérium a valós államérdektől eltérő közbeszerzési szabályok miatt mindig is aranybánya volt a kétes üzelmekhez. Mivel a parlamenti és a civil kontroll a minisztériumban jobbára jelképes, a hadi üzemekben meg még olyan sem, a milliós stikliknek (talán) csak belülről lehet véget vetni. Mert ott is a mi pénzünket szórják, akkor is, ha nem tudunk róla. Az olykor eresztékeiben recsegő, csetlő-botló Radičová-kormány illetékeseinek részéről őszinte szándék mutatkozik a hadsereg és csatolt részei gazdálkodásának átláthatóvá tételére. Csak remélni tudjuk, hogy elegendő idejük lesz a folyamat következetes véghezvitelére.

Korábbi írások a védelmi miniszterről ezen a blogon.

Követhetsz  Twitteren is.

0 Tovább

Itt rettegjetek!

Az elmúlt hetekben-hónapokban sokan rettegtek a magyar sajtószabadságért, hivatásos rettegők, munkájukat féltő sajtómunkások, és a furcsa törvényre furcsán néző civilek egyaránt.

Nos, Csehország nem szarozott, nem hoztak semmilyen törvényt, ellenben a katonai rendőrség kommandója elfoglalta a közszolgálati Cseh Televízió hírszerkesztőségének stúdióját, mert azoknak titkos dokumentumok jutottak a birtokába a katonai hírszerzés volt vezetőjéről.

Itt egy kép a "zásah"-ról, a ct24.cz-ről loptuk. Remélem, a magyar sajtószabadság miatt aggódók azonnal elkezdenek aggódni a cseh sajtószabadságért is.

(Azt viszont eleve kizártnak tartom, hogy Magyarországon bármi hasonló történhetne. A barna nyelvű közszolgálati televízió valószínűleg csúnyán se merne nézni a katonai hírszerzésre, nem hogy titkos dokumentumot szerezzen be és tegyen közzé róluk.)

Kövesd a történéseket a CT24-en.

Követhetsz  Twitteren is.

0 Tovább

A kormányzás látszata

David C. Korten jegyzi meg Tőkés társaságok világuralma című, mára klasszikussá lett könyvében, hogy míg a kormányok egy-egy döntést hosszas tárgyalásokból álló egyeztetési folyamat során hoznak meg, addig a multik lényegesen rövidebb idő alatt képesek dönteni. Multikról az alábbiakban nem lesz szó, de ha az egykori harvardi professzor netán könyve újabb kiadásán dolgozna, a hegyek vajúdásához hasonló kormányzati döntéshozatali mechanizmust akár a jelenlegi szlovák kabinet munkáján is szemléltethetné.
Erre világított rá Peter Zajac, a Polgári Konzervatív Párt (OKS) elnöke is. Remélhetőleg a koalíció tagjai a belső kritikát relevánsabban kezelik, mint a sajtó részéről érkező ostorozást. (A minap azt olvashattuk az egyik koalíciós párt al

elnökének egy interjújában, hogy a politikában valójában nagyon aranyos, kedves emberek tevékenykednek, akiknek csak a sajtóban rossz a képük. A bajt csak tetézi, ha ezt valóban el is hiszik.) Zajac arra mutatott rá tegnapi nyilatkozatában, pártja elkötelezett lenne a reformok mellett, reformok azonban egyelőre nincsenek. A kabinet munkája a magyar reformkor „fontolva haladóinak” hozzáállását idézi, bár egyelőre a fontolgatás felülreprezentált a haladással szemben. És arra, hogy a jelenlegi döntéshozatali mechanizmus javuljon, nincs esély, sokkal inkább az ellenkezőjére. A kormánykoalíciót alkotó nagyok nem akartak tudomást venni a listájukon parlamentbe jutott két kisebb koalíciós csoportosulásról, az Egyszerű Emberekről, és az OKS-ről, görcsösen ma

ntrázva: a koalíciót négy párt alkotja. A kormány júliusi kinevezése óta eltelt nyolc hónapban azonban nyilvánvalóvá vált, ez másként van. Igor Matovič kizárásával nem oldottak meg semmit, csak az egyeztetés problémáját szervezték ki: ezentúl nem Richard Sulíknak kell győzködni őt, hanem valaki másnak, vélhetően Iveta Radičová miniszterelnöknek, vagy alkalmilag annak, akinek javaslatát az egyszerűen demagóg honatya társaival nem akarja támogatni. Ugyancsak engedékenyek voltak az Egyszerű Emberekkel, amikor belementek abba, hogy mandátumvesztés terhe nélkül alapíthatnak új pártot. Igaz, más választásuk nem nagyon akadt, arra ugyanis senki sem kényszeríthető, hogy lemondjon mandátumáról.


Tegnap az OKS is nyíltan sürgette a koalíciós szerződés megnyitásának kérdését, és részvételüket a Koalíciós Tanács ülésein. A kérdés, hogy ezt a Híd székeinek kárára, vagy azon felül szeretnék elérni.

Mikuláš Dzurinda reformkormányként emlegetett második kabinetje is fennállása első két évében hozta meg leglényegesebb reformlépéseit. Aztán fogyni kezdett a „politikai akarat” – melynek léte és természete külön traktátusért kiált –, végül maga a kormány is elfogyott. Iveta Radičová kormánytöbbsége úgy kezdett fogyni, hogy az első nyolc hónapban a megörökölt tűzoltás mellett csak egy helyben toporgást; erősen deklarált szándéknyilatkozatok után jobb esetben meg nem egyezésről szóló megegyezéseket, rosszabb esetben annak ellenkezőjét láthattuk. A választási ígéretekből pedig pedig jobb esetben semmi nem teljesült, rosszabb esetben azok ellenkezője látszik körvonalazódni.


Ahol hatféle értékrend – és gazdasági érdek – feszül egymásnak, nem ritkán a közös múlttól megterhelve, ott sosem lesz olyan egyszerű a döntés, mint ahol a kisebbek a szabadrablás lehetőségéért cserébe mindent elnéztek a nagynak. Az állandó tárgyalás- és egyeztetéstengert a politológusok egy hírügynökségi körkérdésben a demokrácia diadalaként értékelték. Azonban jó volna, ha a koalíciós felek egymás kölcsönös „kóstolgatása” után végre megtalálnák az ésszerű egyensúlyt, mert a helybenjárás sem választóiknak, sem nem választóiknak nem jó.

Gyurcsány Ferenc arra panaszkodott hírhedt balatonőszödi beszédében, hogy úgy kellett tenniük, mintha kormányoztak volna. Iveta Radičová kormánya esetében néha a látszattal is komoly gondok vannak.

0 Tovább

Az a rendes iparos...

(Sorry, ez brutális visszaidőzítéssel kerül fel.) Pár hete elég nagy teret kap a sajtóban a Diákok Sztrájkbizottságának (ŠVŠ) tevékenysége. A kommunista, már régebben diplomát szerzett Karol Klobušickýhoz köthető, Smerhez közeli szervezet annak kapcsán emelte fel szavát, hogy februártól a 26. életévüket betöltött egyetemisták után az állam már nem fizeti az egészségbiztosítási járulékot.

Így azoknak, akiknek egy évfolyam olyannyira megtetszett, hogy többször is nekifutottak, későn érő típusok, vagy csak simán egy gyár futószalagja mellett állva döbbentek rá, hogy ők végül is világ életükben tanulni szerettek volna, így az érettségi után az egyetem padjaiba átülő évfolyamtársaikhoz képest túlkorosak, az állam 46,06 euróval megkönnyíti a pénztárcáját. Lett is nagy kardcsörtetés, általános sztrájkfelhívás, s a kormány – szokásához híven – beijedve visszakozott.

A hangos többség mellett azonban elsikkad egy csendes – és valószínűleg dolgos – kisebbség problémája: azoké a diákoké, akik egyetemi tanulmányaik mellett úgy döntöttek, vállalkozásba kezdenek. Eddig az ő egészségbiztosítási járulékukat az állam fedezte, januártól viszont saját maguknak kell. Aki a vizsgaidőszak szorításában, majd az azt követő, felszabadult kollégiumi ivászatok közepette nem böngészték a sajtót, és elfejtettek eleget tenni új kötelezettségüknek, már meg is kapták a felszólítást egészségbiztosítójuktól: fizessék be, különben...

Lévén hogy a megközelítőleg 130 ezer nappali tagozatos felsőoktatási hallgató közül az ipart űzők elenyésző kisebbséget alkotnak, az állam a tőlük bevasalt 46,06 euróból vélhetően nem tesz jelentősebb bevételre szert, némi túlzással azt is mondhatnánk, az egészségügyi minisztérium gépjárműparkjának havi mosatása többe kerül, mint amennyi a bevételük lesz a vállalkozó diákoktól. Arra azonban tökéletesen jó ez az intézkedés, hogy a fiatalok kedvét elvegye attól, hogy sorsukat a saját kezükbe vegyék, már az egyetem alatt megpróbáljanak saját lábukra állni, tehermentesítsék szüleiket, és olyan környezetben próbálhassák ki magukat, ahol, ha hibáznak, viszonylag csekély a kockázat. Ideális esetben, a törvénymódosítás előtt, ha egy diák úgy gondolta, saját szakterületén már tud annyit, hogy ötödévesként, amikor már csak a diplomamunkával és az államvizsgával kell foglalkoznia, vállalkozásba kezd, az első évben nem kellett társadalombiztosítási járulékot fizetnie, az egészségbiztosításit pedig az állam fedezte. Így különösebb kockázat nélkül tehette próbára képességeit. Ha ment neki, akkor már tanulmányai idején lerakhatta az alapokat jövendő cégéhez, vagy legalább egy kis mellékesre szert tudott tenni. Ha pedig rájött, hogy ez nem neki való, tanulmányai befejeztével visszaadhatta az ipart, és belekezdhetett az állásinterjúk végtelen sorozatába. A hangsúly a „különösebb kockázat nélkül” kitételen van. Aki már egyetemi éveiben önellátásra és önfoglalkoztatásra törekszik, abból biztosan nem lesz állástalan diplomás. Ám ezek után a vállalkozói hivatal honlapját nézegető egyetemista kétszer is meggondolja, belevágjon-e, ha eleinte vélhetően nem horribilis bevételeiből egy ötvenest azonnal le kell tennie az egészségbiztosítónak. Megéri ez az államnak? Összességében nem nyerne többet, ha nagyvonalúbb lenne?

0 Tovább

tg-ltatsthtetet-06-01

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek