A Radičová-kormány megalakulása után vélhetően azok voltak többségben, akik úgy vélték, Ľubomír Galko védelmi miniszter az elsők között fog távozni a kabinetből. A kereskedelmi szférából érkezett, hadfinak csak jóindulattal nevezhető tárcavezető azonban meggyőző módon fogott hozzá Augiász istállójának kitakarításához.
A Smer folytonos bírálata csak jelzi, hogy jó úton halad. Kedden a folyamat egy újabb mérföldkőhöz érkezett: Galko bejelentette, vagy stratégiai befektetőt találnak a halálos áldozatokat követelő robbanás miatt szomorú közismertségre szert tett nyitranováki Katonai Javító Vállalat (VOP) számára, vagy bezárják.
Ez utóbbi a Felső-Nyitra menti régióban katasztrofális lenne, 200 ember vesztené el állását abban a városban, ahol a másik nagy foglalkoztató az állandó csőd szélén táncoló vegyi üzem, egyéb munkalehetőséget pedig nagyítóval sem lehet találni. Tágabb értelemben viszont egy nagyon is lényeges, közpénznyelő folyamat – nyilván nem fájdalommentes – felszámolásának első állomása lehet a miniszter lépése. A védelmi minisztérium által birtokolt cégekről van szó. Meg arról: ezekben (gyakran előfordul, hogy) lopnak. Általában politikai megrendelésre, és nem keveset. A jelenség persze nem egyedülálló az egykori Varsói Szerződés tagállamaiban, gondoljunk csak arra, mi zajlott az MSZP-kormányok idején a magyar honvédelmi tárcánál; vagy a cseh katonai rendőrség 1968-at idéző tévémegszállására, melynek során korrupcióval kapcsolatos iratokat kerestek. De sepregessünk csak a magunk háza táján: 2003-ben százmilliók tűntek el az egyik hadi üzemben: a Trencséni Légijármű-javító Vállalat könyvelése szerint 84,7 millió koronás nyereséggel zárták az évet, ám egy igazgatóváltást követő független könyvvizsgálat során kiderült, valójában 151 millió koronás veszteséggel.
Az is égbekiáltó, hogy az állami támogatással, 200 millió koronáért kifejlesztett Aligátor nevű harci járművek beszerzését 2007-ben azért kellett leállítani, mert azok túl drágák voltak, a váltót ugyanis egy szabályos,ám roppant előnytelen szerződés miatt a piaci ár mintegy háromszorosáért kellett megvennie a gyártónak, egy magáncégtől. Ez csupán két, nagyobb sajtónyilvánosságot kapott, kiragadott példa, de számos hasonló akad.
A védelmi minisztérium a valós államérdektől eltérő közbeszerzési szabályok miatt mindig is aranybánya volt a kétes üzelmekhez. Mivel a parlamenti és a civil kontroll a minisztériumban jobbára jelképes, a hadi üzemekben meg még olyan sem, a milliós stikliknek (talán) csak belülről lehet véget vetni. Mert ott is a mi pénzünket szórják, akkor is, ha nem tudunk róla. Az olykor eresztékeiben recsegő, csetlő-botló Radičová-kormány illetékeseinek részéről őszinte szándék mutatkozik a hadsereg és csatolt részei gazdálkodásának átláthatóvá tételére. Csak remélni tudjuk, hogy elegendő idejük lesz a folyamat következetes véghezvitelére.
Korábbi írások a védelmi miniszterről ezen a blogon.
Követhetsz Twitteren is.
Utolsó kommentek